Gun jezelf de easy way: Schudt spanning van je af als een Pro!

Bijgewerkt: mei 11

Je ziet het topsporters vaak doen: voor ze aan een race of wedstrijd beginnen schudden ze hun lichaam even lekker los. Nu denk je misschien dat dat puur bedoelt is als opwarming voor hun lichaam zodat ze optimaal kunnen presteren.


Maar nope! Net zoals onze dierenvrienden, schudden ook topsporters met hun lichaam om spanning los te laten. Je lichaam uitschudden of losschudden is namelijk een van de snelste en meest efficiënte manieren om spanning los te laten. Of dat nou spanning is voor een wedstrijd of spanning die ontstaat uit stress, angst, verdriet of gevaar: het werkt!

En hoe! Zelf heb ik nooit zo snel spanning los gelaten als door het eerst fysiek in te steken en dan specifiek door lekker helemaal uit te schudden en shaken!



Lichaam - Geest verbinding

Onze lichamen staan namelijk in verbinding met onze geest en hebben wederkerig invloed op elkaar. Als jij stress ervaart in je werk, heeft die emotie effect op je lichaam. Misschien herken je dat wel in de vorm van migraine, een stijve nek en schouders of een knoop in je buik. Omgekeerd heeft ons lichaam ook effect op onze emoties (en gedachten): als jij lang migraine hebt, helpt dat niet om je vrolijk en onbezorgd te voelen.


Je ratio en je lichaam gebruiken

In onze westerse wereld leren we veel te doen met behulp van onze ratio, ons hoofd. We komen daarmee ook ver. Jammer genoeg wordt daarbij de kennis vanuit ons lichaam totaal ondergeschoven. Zonde, want door die ook te gebruiken kun je veel eerder de subtiele (en minder subtiele) signalen uit je lichaam opvangen, serieus nemen en daar - op tijd - op in spelen zodat kleine signalen geen grote lichamelijke (en mentale) klachten worden.


En niet alleen daarvoor! Als het gaat om tussendoor snel en grondig spanning loslaten (ongeacht of die van stress of wat anders komt) is je lichaam de manier om dat te doen. Je hoeft dus niet je weg uit stress, onzekerheid, twijfel, verdriet of wat dan ook te DENKEN! Je kunt het ook fysiek doen. En dat is vaak een stuk simpeler dan onze ingewikkelde denk- en emotiepatronen begrijpen en omkeren. Eenmaal gestrest willen je hoofd en gedachten vaak niet gemakkelijk meewerken om een positieve, helpende kant op te denken. Daarbij ken ik bijna niemand die midden in de stress of spanning tegen zichzelf kan zeggen (en het vervolgens voelen): 'Doe even een stapje terug, wat is er nou werkelijk aan de hand en is deze mate van spanning reëel of helpend.' Of die zijn meditatiekussen op stapt en dan direct rustig wordt.


Waarom het sneller is om eerst fysiek spanning los te laten

Hierboven noemde ik het al: spanning uit emoties loslaten gaat een stuk makkelijker als je dit eerst fysiek los laat. Daarmee creëer je de ruimte en rust vanuit je lichaam die daarmee je brein een signaal geeft dat je kunt ontspannen. Vanuit die ontspanning is het veel makkelijker om ook op ratio niveau je stress of andere emotie te begrijpen of te verwerken. Ik heb dit zelf al vele malen ervaren.


Rond mijn 19e ervoer ik depressieve klachten en kreeg ik hierbij begeleiding. Daarvoor had ik al wat hulp gehad van een echte praat-psycholoog (oneerbiedig maar waar): het enige wat we deden was praten en denken; er kwam geen voelen of doen aan te pas. De inzichten die ik op deed bleven dus ook puur op hoofdniveau hangen en integreerden niet echt met wie ik was en wat ik deed. Later kwam ik bij een therapeut die zich richtte op zowel de geest als het lichaam, en toen kon ik pas echt loslaten en herstellen. Veel emoties hadden zich als pijn in mijn lichaam opgeslagen en deze plekken leerde ik weer doorvoelen. Toen ze de aandacht kregen die ze nodig hadden en oplosten, kon ik ook emotioneel gezien echt loslaten en mijn oude denkpatronen herkennen en ombuigen. Het was letterlijk en figuurlijk alsof er een enorm gewicht van me afviel en ik weer vrijer kon bewegen en zijn.


De gouden oefening!

Je hoeft het natuurlijk niet zo ver te laten komen als ik. Je kunt vandaag nog die dingen doen om spanning en emoties los te laten. En maak het jezelf gemakkelijk door te beginnen met dit fysiek te doen. In de video hieronder deel ik vier manieren waarop je snel en efficiënt spanning los laat. Mijn favoriet?! De Shake de Tree oefening (op 10:07), it works like magic every time!



Door fysiek te beginnen met spanning uit o.a. stress los laten en dit te onderhouden, creëer je de rust en ruimte om ook in je hoofd/geest gezond en doeltreffend met spanning gevende emoties om te gaan. Je zit letterlijk en figuurlijk lekkerder in je vel!


Nu is het aan jou!

Ga het uitproberen en doen, ga lekker los! Als de pro's op TV zich niet generen terwijl ze zich lekker uitschudden, hoef jij dat zeker niet vanuit je woon- of slaapkamer. En zoals ik ook in de video al noem: ik vind het super leuk om te horen welke inzichten jij naar aanleiding van dit artikel en/of de video hebt gekregen. Deel ze in de comments of stel een vraag. Vond je de video/het artikel leuk? Like hem en abonneer je op onze kanalen (e-mail en YouTube) zodat je op de hoogte blijft.


Voor nu: heb een mooie dag!

- Kristel


71 keer bekeken

Moulin de la Pique, 24170, Pays-de-Belvès, France |

info@dezininn.nl | +33 (0)7 88 54 13 04

© 2020 by Kristel van Os.

De Zin Inn 

SIRET: 845 107 929 00018

(Franse KvK)